Rzecznik Praw Pacjenta przyznał najwyższe w historii Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych świadczenie – 202 971 złotych. Odszkodowanie trafiło do pacjenta, u którego zbyt późno rozpoznano nowotwór krtani. Zdiagnozowanie choroby nastąpiło dopiero po ponad 15 miesiącach, co doprowadziło do konieczności całkowitego usunięcia narządu i trwałej utraty mowy.
Zaniedbania miały miejsce już na etapie diagnostyki. Mimo zgłaszanych przez pacjenta problemów z chrypką i oddychaniem, podczas wcześniejszego leczenia – m.in. operacji przerostu migdałka gardłowego i przegrody nosowej – nie przeprowadzono dokładnej oceny krtani. Wczesne wykrycie guza mogłoby całkowicie zmienić rokowania.
W związku z trwałym uszczerbkiem na zdrowiu, uciążliwością leczenia oraz znacznym pogorszeniem jakości życia, Rzecznik Praw Pacjenta przyznał pacjentowi odszkodowanie z Funduszu, a także zaświadczenie umożliwiające korzystanie poza kolejnością ze świadczeń opieki zdrowotnej i usług aptecznych.
Jak informuje Biuro RPP, od początku funkcjonowania Funduszu przyznano już ponad 19 milionów złotych dla 318 osób. Co istotne – aż 99% pacjentów zaakceptowało przyznane świadczenie. Średnia wysokość rekompensaty wynosi ponad 61 tys. zł. Najwięcej zgłoszeń dotyczyło pacjentów w wieku 66–75 lat (26,7%) oraz 56–65 lat (16%). Geograficznie przodują województwa mazowieckie (18,7%) i śląskie (11,2%).
Najczęściej świadczenia dotyczyły zdarzeń medycznych na oddziałach: ortopedii, chirurgii ogólnej, SOR-ach, położnictwie i chorobach wewnętrznych. Fundusz daje pacjentom możliwość uzyskania rekompensaty bez konieczności udowadniania winy personelu medycznego i bez rozpoczynania długotrwałego postępowania sądowego.
Jak podkreśla Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta:
– Kolejne miesiące działania Funduszu pokazują, że ta pozasądowa ścieżka dochodzenia roszczeń jest korzystna dla pacjentów. Co więcej – świadomość jego istnienia wśród społeczeństwa stale rośnie, co daje szansę na sprawiedliwe zadośćuczynienie, ale także na poprawę jakości funkcjonowania placówek medycznych.
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w sprawie błędu medycznego – skontaktuj się z nami. Pomożemy przejść przez cały proces - skutecznie reprezentujemy pacjentów w postępowaniach przed Rzecznikiem Praw Pacjenta oraz wspieramy w przygotowaniu dokumentacji i wniosków o świadczenia z Funduszu Kompensacyjnego.
Łukasz Kowalski - autor
Adwokat Łukasz Kowalski – Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, prawnik z kilkunastoletnim doświadczeniem świadczący pomoc prawną zarówno klientom indywidualnym jak i przedsiębiorcom.