Podróżowanie samolotem jest coraz bardziej popularne i podróżujący coraz chętniej wybierają ten sposób komunikacji. Dzięki temu w szybki sposób możemy dotrzeć w jak najdalsze zakątki świata. Nie zawsze jednak podróż jest udana
i zdarzają się opóźnienia lub inne dyskomforty. Jakie prawa ma wówczas pasażer?
Jednym z najczęstszych mankamentów podróży samolotem jest opóźnienie lotu. Warto wiedzieć, że jeżeli lot opóźnia się o ponad 3 godziny, każdy pasażer ma wówczas prawo do odszkodowania. Wysokość takiego odszkodowania balansuje pomiędzy 250 a 600 euro w zależności od długości lotu, na który oczekuje podróżny. Jeśli czas opóźnienia lotu przekracza 5 godzin, wówczas każdy pasażer ma prawo do zwrotu pieniędzy za bilet. Skrajnym przypadkiem jest zaś tak długie opóźnienie, które wymaga wykupienia dodatkowego noclegu przez podróżnego. Wtedy ma on prawo zobowiązać linie lotnicze do pokrycia kosztu hotelu oraz transportu z oraz na lotnisko.
Warto zaznaczyć, że w każdym przypadku opóźnienia pasażer ma prawo do darmowego posiłku i napojów.
Odszkodowanie, o którym mowa wyżej przysługuje każdemu pasażerowi w chwili, kiedy do takiego opóźnienia dojdzie, a jego wypłaty można domagać się już na drugi dzień po zaistniałej sytuacji. Trzeba jednak spełnić wszystkie przesłanki do otrzymania odszkodowania, a czas opóźnienia musi zgadzać się co do minuty.
Wysokość odszkodowania została określona w Rozporządzeniu nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku i zgodnie z nim wynosi:
•250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1 500 kilometrów;
•400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów;
•600 EUR dla wszystkich innych lotów niż loty określone wyżej.
Należy zaznaczyć, że jeśli pasażer otrzymał ofertę zmiany planu podróży, której czas nie przekracza planowanego czasu pierwotnie zarezerwowanego, wówczas przewoźnik ma możliwość pomniejszenia odszkodowania o 50%.
Najpopularniejszą formą, w jakiej możemy otrzymać odszkodowanie, jest przelew elektroniczny na rachunek banków wskazany przez poszkodowanego, ale może być to również gotówka, czek lub bon na kolejne podróże.
Warunkiem otrzymania odszkodowania z tytułu opóźnienia lotu jest wina wynikająca z tytułu przewoźnika. Nie są nią np. złe warunki atmosferyczne czy inne zdarzenia losowe.
Chcąc uzyskać tego typu odszkodowanie wymaga się, aby złożyć wniosek w tej sprawie na stronie przewoźnika.
Łukasz Kowalski - autor
Adwokat Łukasz Kowalski – Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, prawnik z kilkunastoletnim doświadczeniem świadczący pomoc prawną zarówno klientom indywidualnym jak i przedsiębiorcom.