ODSZKODOWANIE ZA NAPRAWĘ POJAZDU Z OC SPRAWCY

Jak wyjaśniliśmy w poprzednim wpisie zatytułowanym „Odzyskiwanie niedopłat związanych z najmem pojazdu zastępczego”, w przypadku szkód komunikacyjnych można domagać się odszkodowania od ubezpieczyciela sprawcy szkody. Dotyczy to również odszkodowania z tytułu naprawy uszkodzonego pojazdu. Nie ma przy tym znaczenia czy na pojeździe doszło do szkody częściowej, czy też całkowitej.

 

Ze szkodą częściową mamy do czynienia w sytuacji, gdy uszkodzony pojazd może zostać naprawiony, a koszt tej naprawy nie przekracza wartości samochodu na dzień likwidacji szkody.

 

Z kolei o szkodzie całkowitej możemy mówić wówczas, gdy koszty naprawy uszkodzonego pojazdu przewyższają jego wartość na dzień likwidacji szkody.

 

W świetle obowiązujących przepisów prawa prymat wiedzie zasada pełnego odszkodowania.

Co to oznacza w praktyce?

Zgodnie z tą zasadą ubezpieczyciel w przypadku szkody częściowej, winien wypłacić poszkodowanemu kwotę, którą ten poniósł w związku z wypadkiem. Będzie to zatem suma wydatków jakie zostały poniesione na naprawę pojazdu pozwalającą na przywrócenie samochodu do stanu sprzed szkody.

W przypadku, gdy doszło do szkody całkowitej, ubezpieczyciel powinien wypłacić poszkodowanemu kwotę, która będzie stanowiła różnicę pomiędzy wartością pojazdu w dniu szkody, a wartością wraku.

Należy podkreślić, że odszkodowanie, którego można domagać się od ubezpieczyciela sprawcy szkody w ramach obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, obejmują, poza kosztami naprawy oraz kosztami najmu pojazdu zastępczego (o czym pisaliśmy poprzednio), także wydatki poniesione na holowanie oraz parking uszkodzonego pojazdu.

 

Niestety, często dochodzi do sytuacji, w których ubezpieczyciele zaniżają należne poszkodowanym odszkodowanie. Dzieje się tak z różnych powodów, m.in. z uwagi na zastosowanie w swoich kalkulacjach części innych niż oryginalne bądź nierynkowej stawki za roboczogodzinę prac blacharsko-lakierniczych.

 

Co zrobić, gdy ubezpieczyciel zaniżył należne odszkodowanie?

Warto wiedzieć, że od decyzji ubezpieczyciela przysługuje odwołanie.

W przypadku, gdyby okazało się ono bezskuteczne, poszkodowany uprawniony jest do wystąpienia na drogę postępowania sądowego z pozwem o zapłatę.

 

Nasza Kancelaria posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu spraw z tego zakresu. Jeżeli wypłacone Państwu odszkodowanie zostało zaniżone i chcą Państwo uzyskać należną dopłatę – zapraszamy do kontaktu.

Łukasz Kowalski - autor

Adwokat Łukasz Kowalski – Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, prawnik z kilkunastoletnim doświadczeniem świadczący pomoc prawną zarówno klientom indywidualnym jak i przedsiębiorcom.

https://iwermektyna-apteka.com