Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję, na mocy której Netia, Orange i P4 zobowiązani są do zwrotu konsumentom opłaty za pobrane automatycznie usługi dodatkowe. Do aktywacji usług dochodziło podczas zawierania bądź przedłużania umów z operatorami – podczas rozmowy telefonicznej, w salonie i przez Internet. Co istotne, klienci nie wyrażali jednoznacznej zgody na korzystanie z dodatkowych usług, a został na nich narzucony obowiązek ich wyłączenia przed upływem bezpłatnego okresu, czego nie wszyscy byli świadomi.
O jakie usługi chodzi?
Netia: „Bezpieczny Internet 2”, „Bezpieczny Smartfon”, „Identyfikacja Numeru”, „Pakiet HBO HD”, „GigaNagrywarka Standard”, „GigaNagrywarka Maxi”.
Orange Polska: „Halo Granie”, „Cyber Tarcza”, „Nawigacja Orange”, „Orange Smart Care”, „Gdzie jest Dziecko”, „Bezpieczny Internet” oraz „Internet mobilny z zapasowym pakietem danych na konto”.
P4: „Muzyka na czekanie”, „Ochrona internetu”, „Play NOW usługi dodatkowe TV”, „Pakiet 50 min/50 sms/mms do wszystkich”, „Bezpieczny internet”, „Nielimitowane połączenia na numery stacjonarne”, „Nielimitowane sms/mms do wszystkich sieci”, „100 minut do innych sieci komórkowych” oraz „200 minut do innych sieci komórkowych”.
Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, włączenie dodatkowo płatnych usług musi się odbyć za wyraźną zgodą abonenta. Powinno do tego dojść najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli zawarcia umowy, a nie na samym końcu tego procesu. Tego obowiązku nie spełnia przekazanie informacji o włączeniu usług w umowie czy też o tym, że trzeba je dezaktywować - już po ustaleniu warunków – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Decyzja wobec Netia i Orange Polska jest prawomocna, zaś wobec P4 nie. Rekompensata dotyczy zarówno byłych jak i obecnych abonentów.
Łukasz Kowalski - autor
Adwokat Łukasz Kowalski – Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, prawnik z kilkunastoletnim doświadczeniem świadczący pomoc prawną zarówno klientom indywidualnym jak i przedsiębiorcom.