Na wstępie należy wyjaśnić, które samochody można zaliczyć do kategorii kolekcjonerskich. Nie jest to bowiem pojęcie tożsame z pojęciem samochodów zabytkowych.
Aby pojazd mógł zostać zakwalifikowany jako kolekcjonerski musi on spełnić określone kryteria, a także zostać skategoryzowany jako przedmiot kolekcjonerski, zgodnie z kodem 9705 Nomenklatury Scalonej.
Zgodnie z Załącznikiem I do Rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej, pozycja 9705 obejmuje kolekcjonerskie pojazdy silnikowe o znaczeniu historycznym lub etnograficznym:
- w oryginalnym stanie, bez istotnych zmian podwozia, karoserii, układu kierowniczego, hamulcowego, systemu napędowego lub zawieszenia, silnika, skrzydeł itp.,
- w przypadku pojazdów silnikowych, które mają co najmniej 30 lat,
- modelu lub typu, który nie jest już produkowany.
Poza wymienionymi wyżej cechami, pozycja ta obejmuje również:
- pojazdy silnikowe, niezależnie od daty ich produkcji, które, co może zostać udowodnione, brały udział w wydarzeniu historycznym,
- wyścigowe pojazdy silnikowe, które, co może zostać udowodnione, zostały zaprojektowane, zbudowane i wykorzystane wyłącznie do współzawodnictwa i osiągnęły znaczące sportowe sukcesy w prestiżowych krajowych lub międzynarodowych wydarzeniach.
Aby właściciel pojazdu kolekcjonerskiego nie musiał płacić cła ani akcyzy (podatek akcyzowy obejmuje m.in. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym), musi uzyskać opinię rzeczoznawcy - eksperta ds. pojazdów zabytkowych lub zaświadczenie/opinię wojewódzkiego konserwatora zabytków, które są wydawane na podstawie opinii rzeczoznawcy Jednakże, zgodnie z orzecznictwem wojewódzkich sądów administracyjnych, organ nie jest związany opinią, ponieważ podlega ona ocenie jak każdy inny dowód w sprawie.
Zgodnie z art. 109 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, dla celów związanych z rejestracją samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, naczelnik urzędu skarbowego jest obowiązany wydać na wniosek zainteresowanego podmiotu dokument potwierdzający brak obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium kraju. Wobec powyższego, o wydanie takiego zaświadczenia należy zwrócić się do naczelnika urzędu skarbowego.
Łukasz Kowalski - autor
Adwokat Łukasz Kowalski – Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, prawnik z kilkunastoletnim doświadczeniem świadczący pomoc prawną zarówno klientom indywidualnym jak i przedsiębiorcom.